Free Web Counter
Free Web Counter
~-$-~ كتـاب في حيـاتي~-$-~
الأربعاء، فبراير ٢١، ٢٠٠٧
أرواح وأشباح :أنيس منصور:

الإنسان دائما يسعى لما هو غامض وما يتحدى عقله وذكائه والعالم الاخر تجادل الكثير من الناس حوله والكثير الكثير لا يصدق بوجودها.. كتاب ارواح واشباح لأنيس منصور لا يناقش هذا الموضوع بل يستشهد عليها بالعديد من القصص التي يشير الى تواريخ الحودث التي وقعت معظمها في 1890 و العديد من القصص وقعت مع شخصيات معروفه كنابليون ...الكتاب ملئ بالقصص والحوادث التاريخيه التي يرويها العديد من الناس الذين شاهدوا العديد من الارواح والغريب من ذلك ان هناك مدينه باكملها تستشهد بوجود شبح او روح من النادر ان لاا يراها احد من اهل تلك المدينه ... في الحقيقه كنت اشعر بالخوف حينما اقرأ ذلك الكتاب.. ولكي اقول الحقيقه كنت لاا أجرأ على قرآءته في الليل او أن أقرأه وحيدة في المنزل ... وفي النهايه يتطرق الكاتب للكتابه عن الاحداث ما وراء الطبيعه كالتخاطر واحساس التوائم ومثلث برمودا وغيرها من الاحداث الغريبه ..ولكن كتاب ممتع حقا كعادة كتب انيس منصور ولنا لقاء آخر إن شاء الله في الكتاب القادم

التسميات:

posted by BaTresYa @ ٧:٣٢ ص  
7 Comments:
  • At الأربعاء, مارس ٢١, ٢٠٠٧, Blogger كلمه said…

    elketab 3andy men sana msln ... w lsa le7ad dlw2ty mesh 3aref 2a5lso :D
    sa3at ba7es eno momel shwya ..mfeesh feh eltashweeq elmawgod fe kotob ANIS MANSOUR eltanya :)
    this is my opiniun :)

     
  • At الجمعة, مارس ٢٣, ٢٠٠٧, Blogger BaTresYa said…

    والله يا كلمه انا كنت متشوقة للكتاب دا جدا لأني بحب أقرأ عن أي شئ مبهم بالنسبه لي وبحاول أسمع قصص هو ممكن القصص اللي فيه احيانا مش بقدر اصدقها بس هو بيكون ذاكر المدينه والوقت ...ميرسي على ردك

     
  • At الأحد, أبريل ٠١, ٢٠٠٧, Blogger Ma 3lina said…

    it's an amazing book, i read it few years ago , i started the 1st page nd couldnot stop

    it contains many exciting stories , gr8 choice by the way.

    nice blogs :)

     
  • At الاثنين, أبريل ٠٢, ٢٠٠٧, Blogger Radwa said…

    انا بحب الحاجات دى اوى بس مش عارفه اجيب الكتب ولحاجات دى منين

    وانا فعلا بحب كل ما هو غامض و دائما ابحث عنه وان كان حتى فى شخصيتى

     
  • At الأحد, مايو ١٣, ٢٠٠٧, Blogger حصان بري said…

    الظواهر الخارقه تتكرر ويتكرر وقوف العقل امامها عاجزا
    نتحدث عن ارواح ,اطياف, كائنات فضائيه
    ولكن لا شيء مؤكد
    ووده اللي بيديلها سحرها الخاص
    كنت قريت كتاب مماثل بس مش فاكر كان لمين
    بس مادام انيس منصور
    وبترشحيه بشده كده يبقي اكيد هحاول اشوفه

     
  • At الخميس, مايو ١٧, ٢٠٠٧, Blogger Mirage said…

    الكتاب ده انا قريته من ست سنين بالظبط ومجاليش نوم فى ليلتهامن كتر الاثارة اللى حستها و ابتديت اعملله دعاية جامدة جدا فلا يخلو حديث لى من ذكر الكتاب وروعته ومتعته واثارته وكأن والدى هو صاحب الكتاب


    وجيت قريته بالظبط من اسبوع ... لقيت نفسى مش قادر اكمله و شعرت ان انيس منصور بيهيس علينا والعملية وسعت معاه قوى وهو واخد راحته على الاخر
    وقلت فى عقل بالى ياااااااااه معقول ؟ هو انا من ست سنين كنت اهبل قوى كده


    بس عموما اللينك بتاعه موجود على البلوج بتاعى للى يحب يقراه

     
  • At الجمعة, مايو ١٨, ٢٠٠٧, Blogger BaTresYa said…

    ما علينا
    ميرسي على تعليقك هو كتاب فعلا مشوق للقراءة حتى لو كان بيحكي مجردد قصص مش حقيقية
    وميرسي اوي دا بس من ذوقكـ
    -------------
    سندريللا
    الكتب دي هتلاقيها في اي مكتبة في سكشن بتاع انيس منصور ...عموما انا جبته من مكتبة الشروق اللي في وسط البلد
    ----------------------
    جواد بري
    فعلا اي حاجه مش بنعرفها بيكون ليها سحر خاص وبيكون لنا فضول لمعرفة المزيد عنها ..ياريت تفتكر اسم الكتاب لأني بحب اقرأ عن المواضيع دي
    ميرسي اوي على تعليقكـ
    --------------------------------
    ميراج
    الكتاب من كتر قصصه ...خلانا نشكـ في المصداقيه ..بس اللي بيخليني استغرب انه بيحكي حاجات حصلت مع نابليون مثلا وملوك تانيه و حصلت لمدن ...بس في قصص استحاله اصدقها زي اللي بيطلعوا من الشجره دي
    ميرسي على ردكـ

     
إرسال تعليق
<< Home
 
About Me

Name: BaTresYa
Home: Cairo, Egypt
About Me: نفسي في يوم أبتسم من غير خوف ...واجري واضحك وارسم كلام وحروف...نفسي يفضل فيّا أمل .. بس أخاف في يوم اصحى مش بشوف
See my complete profile
كتب حديثة القرآءة
كُتب أغلقت صفحاتها
مقتبسات

"We gather strength from sadness and from pain...Each time we die we learn to live again"

Links
Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER